PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMASARAN DIGITAL PADA UMKM DI DESA SUMBANG PURWOKERTO UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING DAN JANGKAUAN PASAR
Abstrak
This community service program was motivated by the problem of low utilization of digital marketing among MSMEs in Sumbang Village, Purwokerto, with 70% of participants not optimally using social media and only 30% utilizing the marketplace. The purpose of this program is to improve digital marketing skills through participatory training and intensive mentoring. The methods used include needs analysis, training sessions, and direct practice in the field. The evaluation results showed that 85% of participants started actively using social media, 60% succeeded in creating business accounts in the marketplace, and there was an increase in customer interaction of 75%. In addition, 45% of participants reported an increase in sales after utilizing paid advertising, and 90% of participants were able to use digital analysis tools such as Google Analytics to monitor the effectiveness of their campaigns. This program has succeeded in providing a positive impact on MSMEs in Sumbang Village, improving digital marketing skills that are essential to compete in a competitive market. It is recommended to continue the program with follow-up sessions and collaboration with third parties for ongoing support for MSMEs.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Agusven, T., Fauzar, S., Kusumah, S., Warisman, L., Yuanita, A., & Pradana, Y. T. (2023). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING BAGI UMKM DI DESA PENAGA. Community Development Journal.
Aisyah, S., & Rachmadi, K. R. (2022). DIGITALISASI PEMASARAN MELALUI SOSIAL MEDIA MARKETING PADA PELAKU UMKM GUNA PENINGKATAN PENDAPATAN. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 442–448. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i2.1866
Danny, D., & Robin, R. (2022). Pelatihan Digital Marketing Dalam Upaya Pengembangan Usaha Di Modern Furniture Tanjungpinang. BUDIMAS : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 4(1). https://doi.org/10.29040/budimas.v4i1.4357
Fahman Hadi Utomo, Lham Karin Rizkiawan, & Dwi Kharisma Wati. (2023). Pelatihan Branding dan Digital Marketing pada Umkm di Desa Dibal. JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT INDONESIA, 2(2), 204–211. https://doi.org/10.55606/jpmi.v2i2.2361
Hasibuan, R. R., Darmawan, A. R., Afifah, H., Permana, I. S., Masrokhah, S., Suciningtyas, S., & Sumaya, P. S. (2024). PEMANFAAT MEDIA SOSIAL DALAM PEMASARAN PRODUK UMKM DI KABUPATEN BANYUMAS. 2(2).
Hasibuan, R. R., Setyanugraha, R. S., Amelia, S. R., Arofah, A. A., & Pratiwi, A. R. (2021). Penyuluhan Pemanfaatan Air Nira Pohon Kelapa Menjadi Gula Semut untuk Meningkatkan Perkonomian Desa Kuripan Kabupaten Cilacap. ETHOS: Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 9(1). https://doi.org/10.29313/ethos.v9i1.6570
Hidayati, N., Pungkasanti, P. T., & Wakhidah, N. (2020). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI DIGITAL MARKETING UMKM DI KECAMATAN TEMBALANG SEMARANG. ABDIMASKU : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 3(3), 119. https://doi.org/10.33633/ja.v3i3.129
Juni Asma Wati, S. A., Firmansyah, F., & Layli, M. (2023). EDUKASI MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK UMKM DENGAN MEMANFAATKAN DIGITAL MARKETING MELALUI SOSIAL MEDIA. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 665–670. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v4i1.2572
Juniawan, F. P., Mayasari, M. S., Pradana, H. A., Tommy, L., & Sylfania, D. Y. (2023). Pelatihan Digital Marketing Guna Meningkatkan Kompetensi Masyarakat Desa Kace Timur, Bangka. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat, 6(1), 17. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v6i1.8649
Mudrifah, M., & Pramuja, R. A. (2022). PENDAMPINGAN DIGITAL MARKETING PADA UMKM PKK KARANGPLOSO VIEW-NGENEP (PROGRAM BEMO “Belajar Marketing Online”). Studi Kasus Inovasi Ekonomi, 6(01), 51–58. https://doi.org/10.22219/skie.v6i01.20371
Prihatiningtyas, S., Umardiyah, F., Wulandari, A., Husna, A. L., Wardani, D. K., Ningsih, W. S., Mufajar, I. A., & Wildan, M. A. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Digital Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Di Desa Pesantren. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 42–50. https://doi.org/10.32764/abdimasekon.v5i1.4495
Rosyidi, F., Imroatun, L., Rosyidah, H., Khasanah, A. N., Aliffah, A. N., Nisa’, N. A., Zuhdi, M., Mafaticha, A., Sabila, L., Wulandari, S. P., Safiqoh, B., Yusron, M. M., Afwan, A., Chiliya, K. A., Sari, P. F., Akhsani, I., & Ahmad, D. U. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Desa Plosorejo dengan Pelatihan Digital Marketing. 02.
Samanto, H., Efendi, T. F., & Agustini, T. (2023). PENGABDIAN MASYARAKAT SOSIALISASI PENTINGNYA PEMASARAN DIGITAL DAN PROTOKOL KESEHATAN PADA PELAKU UMKM DI DESA TRUCUK KLATEN. 05(02).
Sasa, S., Sapto Adi, D., Triono, M. A., & Supanto, F. (2021). Optimalisasi Usaha Kecil Menengah melalui Pelatihan Digital Marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(3), 358–371. https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i3.5366
Slamet, S., & Martono, S. (2022). Workshop digital marketing dan implementasi media sosial untuk akselerasi penjualan bagi pelaku UMKM di kelurahan Kedung Baruk Surabaya. TEKMULOGI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21–30. https://doi.org/10.17509/tmg.v2i1.45389
Susanti, E. (2020). PELATIHAN DIGITAL MARKETING DALAM UPAYA PENGEMBANGAN USAHA BERBASIS TEKNOLOGI PADA UMKM DI DESA SAYANG KECAMATAN JATINANGOR. Sawala : Jurnal pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa dan Masyarakat, 1(2), 36. https://doi.org/10.24198/sawala.v1i2.26588
Zusrony, E., Santoso, A. B., Widyaningsih, D., Dianta, I. A., Purhita, E. J., Sumarlin, T., Aqham, A. A., Andriana, M., Fitrianto, Y., & Kusumaningtyas, D. D. (2024). Pelatihan Pemasaran Digital dalam Upaya Peningkatan Kemandirian Ekonomi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. ADMA : Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.30812/adma.v5i1.4023
DOI: http://dx.doi.org/10.52353/abdimakarti.v3i2.730
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Copyright (c) 2024 Destin Alfianika Maharani, Reza Rahmadi Hasibuan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abdi Makarti : Jurnal Pengabdian Masyarakat
SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI AMA SALATIGA
Jl. Diponegoro No.39, Salatiga, Kec. Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah
TERINDEKS :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.